Alla inlägg den 26 april 2012

Av matlizette - 26 april 2012 20:34

Nu undrar ni säkert vem den där lisa är som jag pratar om i varje inlägg som jag tröttar ut er med. Jo lisa är bloggdrottningen nummer 1. har till och med fått äran att åka iväg på event. hennes blogg har insperarat mej till att börja blogga igen efter år av torka.


Hon är en supermorsa till sin små söner, en sådan som jag också vill bli en dag, men aldrig kommer ha ork till att bli. Hennes tålamod beundrar jag!!


Hon är en hejare i köket, både när det gäller matlagning och bakning. och alltid får hennes pojkar en plats vid spisen eller bakbordet.


När minstingen föddes tog hon hem storebror från dagis för att dom skulle få ett år ihop. strongt tycker jag. varför göra som alla andra?? Hon klarade ge den stora den stimulans han behövde och kompisar träffade dom ofta.


Bloggen en ärlig verklighet- ett helt vanligt liv är ärlig och det gillar jag. Alla har vi våra dåliga dagar och även dom bloggas det om. Livet är ju ingen dans på rosor.


Tänka sig att hon reder ut sin vardag trots att hon "bara " är en vanlig människa med 2 armar, 2 händer, 10 fingrar och 10 tår.och även hennes dygn har bara 24 timmar. jag är imponerad!!! och det vet du min vän.


ska kanske tillägga att tjejen bara är 26-27 ? år och är redan mamma till 2 fina pojkar och gift med en händig man. inte illa pinkat :)


Vi har aldrig träffats men det känns som jag känt dej hela livet. jag vet ju för fasen mer om dej än min bästa vän nästan. Skumt men sant.



Besök gärna Lisas blogg så blir hon glad. lisoball.bloggplatsen.se


Så nu vet ni vilken jag pratar om i mina inlägg ibland:)




Av matlizette - 26 april 2012 19:15

Nu ska jag avslöja vad jag hade tänkt för mat på sambons kalas nästa vecka. eftersom hans mor/farföräldrar kommer så har jag tänkt om lite gällande menyn. från början hade jag tänkt att göra efter Lisas förslag, med lite plockmat kall fläskfile/kyckling och någon matpaj eller matig cheesecake. Detta hade passat mej perfekt. men nu får man ta hänsyn till dom äldre som är vana vid en rejäl köttbit och brunsås. Eftersom jag inte är så himla glad för kokt potatis så har jag tänkt göra hasselbackspotatis, mossarrella fylld fläskfile med färsk basilka och färskost. och sedan en god pestosås till det. Lite nya smaker för dom gamla, hoppas dom överlever det  


Till kaffet blir det päronbisvier, ballerinabollar, daimsnittar, och en dubbelnougat tårta. Inte bra för figuren detta, men någon gång får man synda. 


Imorgon har jag ledig dag. skönt med långhelg då jag har tagit ledigt på måndag. funderar på att baka några matmuffins till vår tapas imorgon kväll.

Kanske ska berätta att jag har gjort veckomatsedel från vecka 35 förra året. och följer den och handlar efter den varje vecka. på så sätt finns inga funderingar på vad jag ska laga på kvällen och jag slipper svänga förbi affären var och varannan dag. och billigare blir det också.

Nu ska jag kolla på halv åtta hos mej från grannkommunen:)

Av matlizette - 26 april 2012 19:02

Tänkte nu delge er receptet på den underbart goda kladdkakan utan kakao men med citron istället. så himla frisk och god. serverade den med jordgubbar och grädde uppepå.


150 grader 35min form ca 20 i diameter


detta behöver du:

150 gr smör

1 citron

2 ägg

2,5 dl socker

1tsk vaniljsocker

1,5 dl mjöl

smält smöret och bröa en form. riv skalet på citronen, kärna ur den ochpressa ur saften. vispa ägg och socker pösigt. blanda i torrvarorna. svalnat smör och saften. vispa till jämn smet och hysst i ugnen :)

En supergod kaka till kaffet och lätt är den att göra.










Av matlizette - 26 april 2012 17:43

Vilken katastrofdag jag har haft idag. Började dagen med att dränka min fil och flingor med kaffet. sedan borstade jag tänderna med idominsalva, tvi f*n säger jag bara. och nu sist efterjobbet var jag inom bolaget och gick vilse och hamnade på deras lager när jag skulle till kassan. Behöver jag fortsätta??? :) jag är inte så ofta på bolaget som ni förstår, vi handlar det vi ska ha i tyskland.


Nu har vi precis ätit. blev hasselbackspotatis med fylld lövbiff och ajvarelish sås,  stavas det så? Gott var det iallafall. Nu ska jag tappa upp ett bad sedan återkommer jag igen.

Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Hej Lizette heter jag och kommer från en byhåla i skogen. bloggar om mat och det mesta som faller mej in. välkomna!!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26 27 28 29
30
<<<
April 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards